Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس ـ حوزه مسجد و هیأت ـ امیرحسین کسائی: ششمین نشست از سلسله جلسات علمی «آهات» با موضوع تحلیل مدیحه‌سرایی محرم و صفر امسالِ مهدی سلحشور با حضور این مداح، حجت‌الاسلام سید محمدمهدی شفیعی، شاعر و نوحه سرا، حجت‌الاسلام علی جعفری معاون فرهنگی کمیته امداد امام خمینی (ره) و محمدمهدی سیار دبیر علمی نشست این آهات برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قم، یکی از چشمه‌های جوشان مداحی انقلاب است

محمدمهدی سیار، شاعر و نوحه‌سرا در ابتدای این مراسم با اشاره به اینکه قم همانطور که نقطه شروع و مبدأ انقلاب اسلامی است، قوام انقلاب هم در این سال‌ها برعهده این شهر بوده و به همین جهت مداحی انقلابی هم یکی از نقاط جوشانش در قم است، اظهار داشت: مهدی سلحشور با هنرمندی خود و ارتباط دائم با فضاهای اندیشه‌ای و دانشگاهی و فضاهای فرمی و هنری و هم با کادرسازی و آموزش مداحی، نقش بسیار تاثیرگذاری در این جبهه داشته است.

وی افزود: جلسات آهات توانسته جای خود را میان اهالی علم و نظر و هم اهالی مداحی و ستایشگری پیدا کند و این موجب خرسندی است. در استان‌ها این ایده در حال تکثیر است.


محمدمهدی سیار شاعر و نوحه‌سرا

سیار در بیان ویژگی‌های سلحشور گفت: مهدی سلحشور سالیان سال است که پذیرای نقد بوده است. خودش در کسوت استادی همواره نقد دیگران را داشته است و خودش هم پذیرای منتقدین از عملکرد خود بوده است. بعد از یک دهه محرم و فاطمیه خود این مداح نشست‌هایی با شاعران و دست اندرکاران بُعد محتوایی هیأت و کارشناسان بیرونی دارد و کارهای یک دهه را نقد می‌کند.

این جلسات نقد، موجب پیشرفت جبهه انقلاب است

مهدی سلحشور، مداح اهل بیت(ع) در ابتدای این نشست اظهار داشت: تردید ندارم در سایه این جلسات نقد، جبهه انقلاب پیشرفت می‌کند و خیرات و برکات خواهد داشت و امیدوارم تداوم داشته باشد.


حجت‌الاسلام علی جعفری، معاون فرهنگی کمیته امداد امام خمینی (ره)

سلحشور؛ اصیل‌ترین سبک مداحی فارسی‌زبان شیعه را نمایندگی می‌کند

حجت‌الاسلام علی جعفری، معاون فرهنگی کمیته امداد امام خمینی (ره) در این نشست تخصصی به عنوان منتقد اجتماعی با اشاره به اینکه از بُعد اجتماعی، مداحی مهدی سلحشور پدیده‌ای به نام «مداح ـ نامداح» است، اظهار داشت: او مداح است از این جهت که ذات این کار در وجود، زندگی و سلوکش به اوج خودش رسیده است و مداح نیست یعنی به عرضیات مداحی توجهی آن‌چنانی ندارد و آن‌ها در وجودش رقیق هستند؛ در حالی که دیگران توجه بسیاری به این ابعاد دارند. در واقع سلحشور اصیل‌ترین سبک مداحی فارسی‌زبان شیعه را اجرا و نمایندگی می‌کند.

وی افزود: او از پیشگامان استفاده از اصطلاحات عربی در مداحی بوده است و بعدها این شیوه، در سبک خواندن میثم مطیعی هم ادامه پیدا کرد اما اصالت کار او در زبان فارسی است. همچنین سلحشور از جنبه سلبریتی‌بودن و کارهایی که شاید دوپینگ مداحان برای دیده شدن بتوان لقب داد، دور است.

ویژگی‌های مداح رسانه‌ای و سلبریتی

جعفری در بیان ویژگی‌های ایجابی و سلبی مداحی سلحشور گفت: بدن‌مندی، خواندن برای ضبط شدن، اهمیت وایرال شدن در فضای مجازی بیش از خود مجلس، رشد تباکی در برابر افول بکاء و ... از ویژگی‌های مداح سلبریتی و رسانه‌ای است که سلحشور از آن دور است. ارتباط خوب با علما و ارتباط مستمر با شعرا از ویژگی‌های سلحشور است و می‌توان گفت او به سمت ترانه خواندن نرفته است.

معاون امور فرهنگی کمیته امداد امام خمینی(ره) افزود: سلحشور در کنار کار مداحی، دارای سابقه طلبگی، سلوک معنوی و روحیه رزمندگی است و به همین جهات از بسیاری آفات مداحی به دور است. برخی بعد از مداحی به جبهه رفتند و بعد از افول جریان ایثار و شهادت کمی روند خود را تغییر دادند اما سلحشور رزمنده بود و بعد مداح شد. او همچنان آن حال و هوا را در خود حفظ کرده است.

هیأت‌ فاطمیون قم در سه دهه اخیر، کانون خلاقیت‌های هنری و مداحی بوده است

وی با اشاره به اینکه مداح برای اینکه بتواند مجلس را روی فرم نگه دارد و پاسخگوی نسل‌های مختلف باشد بایستی خلاقیت و نوآوری داشته باشد، اظهارداشت: مداحان ذاتی و اصیل بهتر از مداحان رسانه‌ای و دوپینگی، نوآوری و ابداع انجام می‌دهند. سبک عزاداری هیأت فاطمیون قم در سه دهه گذشته کانون خلاقیت‌های هنری و مداحی بوده است. بسیاری از هیأت‌های مختلف کشور از جمله میثاق با شهدا تهران متأثر از این هیأت بودند. سلحشور در مداحی بقیةالشهداست.

جعفری با بیان اینکه رویش دَم محوری در هیأت و تلفیق مداحی و مناجات‌خوانی از هیأت فاطمیون قم بوده است، گفت: سلحشور در شهر قم هست اما بواسطه تعامل با مجالس شهرستانی رسماً یک مداح ملی است. در روند عزاداری این هیأت نیز می‌توان گفت یک درون‌مایه تهرانی و یک درون‌مایه قمی را شاهد هستیم.

این پژوهشگر مسائل فرهنگی و اجتماعی ادامه داد: مدیریت امر هیأت، نشانه‌شناسی هیأت، تقسیم وظایف جدید در این هیأت فضاسازی خود را پیدا کرد. در این هیأت بیش از ۵ نسل با لذت کامل حضور یافته و از فضای هیأت استفاده می‌کنند.

سلحشور در عین پایبندی به هویت مداحی، اهل خلاقیت است

وی با اشاره به اینکه حفظ اصالت‌ها و تعهد به آن‌ها در عین خلاقیت و نوآوری، خودش می‌تواند یک جریان فرهنگی در ایران قلمداد شود،گفت: حاج مهدی سلحشور در حوزه مداحی و مرحوم سلحشور در حوزه فیلم‌سازی همین روند را دارند. در سریال یوسف تعهد به قرآن را کاملاً مشاهده کردیم. این را می‌توان خلاقیت در عین پایبندی نامگذاری کرد که بسیار هم حائز اهمیت است.

برخی به اسم نوآوری سنت‌های مداحی را زیرپا می‌گذارند

حجت‌الاسلام سیدمحمدمهدی شفیعی، شاعر و نوحه سرا به عنوان منتقد هنری در این میزگرد تخصصی اظهارداشت: سلحشور ارتباط و انس بسیاری با اساتید اخلاق دارد که این از لوازم مورد نیاز مداحان است. این کار هیأت و مداح را از خطاها حفظ خواهد کرد. سلحشور در مداحی، اجرا، عرضیات مداحی و طلبگی هم طلبه است، یعنی هرجا میان مداح و طلبه امروز تعارضی رخ داده، سلحشور در بخش طلبه‌ها بوده است.

وی با اشاره به اینکه در مداحی، طلبگی و شعر هرجایی بناست خلاقیت صورت گیرد، از سنت بیرون می‌زنیم، اظهارداشت: هیأت پایگاه سنت‌های ماست و برای خلاقیت اولین و راحت‌ترین گزینه عبور از سنت‌هاست و این کار درست است که جدید است اما آیا ارزشمند هم هست؟ بخشی از کارهای موسیقیایی جدید که به بهانه کرونا از سوی مداحان تولید شده است آیا در پایگاه سنتی مداحی تعریف می‌شود؟ خروج از سنت به معنای خروج از هیأت است. کار جدید با عبور از سنت، ماهیت را کنار می‌زند.

سلحشور علاوه بر حفظ سنت‌های مداحی در طلبگی هم برای خود خط قرمز قائل است

شفیعی با بیان اینکه مداحان در قبال سنت مرثیه‌خوانی، روضه و هیأت یک حدود و ثغور قائل هستند، گفت: این محدودیت از برخی کارهای جدید ممانعت کرده که البته درست هم بوده است اما سلحشور خط قرمز طلبگی را هم قائل بوده است. او در عینی که از چارچوب سنت دستگاه سیدالشهدا و طلبگی بیرون نزده است اما خلاقیت و نوآوری دارد. او همچنین روند انقلابی هم دارد. گاهی برخی برای پرداختن به چارچوب انقلابی، سنت هیأت را کنار می‌زنند که مورد استقبال جامعه هیأتی هم نیست؛ اما نوآوری و خلاقیت‌هایی که داشته، جریان‌ساز است و در هیأت‌های مختلف پیاده شده است زیرا خلاقیت‌های او از چارچوب هیأت خارج نشده است.

سلحشور در دهه ۸۰ مداحی انقلابی را جان تازه بخشید

این شاعر با اشاره به اینکه انقلابی‌گری زمانی که در هیأت هضم شود، قابل تسری به شهرهای دیگر است، گفت: زمانی که از جریان حاج صادق آهنگران و زمان جنگ فاصله می‌گیریم، در جریان تهرانی هیأت هرچند اشخاص انقلابی هستند اما محتوا انقلابی نیست. استمرار حاج صادق آهنگران در دنیای بعد از دفاع مقدس در هیأت‌های تهران توسط حاج منصور ارضی رقم خورد. حاج منصور در دهه ۷۰ علمدار جریان انقلاب شد و جایی که او ایستاده بود، پایگاه رزمندگان شد. پس از این در دهه ۸۰ حاج مهدی سلحشور جریان مداحی انقلابی را با خواندن از امام و شهدا جانی تازه می‌بخشد. او با ابتکاراتی مانند سرود پایانی در این دهه کار را شروع می‌کند و ثمرات رسانه‌ایش را با مهدی رسولی، سیدرضا نریمانی و میثم مطیعی برداشت می‌کنیم. برای تحلیل این سه مداح حتماً باید حاج مهدی سلحشور را دید؛ زیرا او پشتوانه آن‌ها بوده است. اما جریان رسانه‌ای او در دهه ۸۰ او را ندید.

وی با اشاره به اینکه در دهه ۸۰ مهدی سلحشور برای برخی نوحه‌هایش هزینه داد و مقابل این جریان انقلابی برخی سکولارها ایستادگی می‌کردند، گفت: این هزینه‌ها را او داد که امروزه این‌گونه از نوحه‌ها در بستر هیأت پذیرفته است و امروز مداحان دیگر کارها را انجام می‌دهند.

سلحشور اهل خواندن روضه باز نیست

شفیعی با اشاره به اینکه سلحشور هیچ‌گاه روضه باز نمی‌خواند و همواره مراتب روضه را رعایت می‌کند و شاید صرفاً در شب عاشورا روضه‌ باز بخواند، تصریح کرد: متأسفانه این معضل امروز هیأت‌هاست و در هفتگی‌ها هم روضه باز می‌خوانند و برای عاشورا چیزی باقی نمی‌گذارند و این‌ها را ناشی از همان زی‌طلبگی می‌دانم.

وی افزود: سلحشور انس و ارتباط مستمر با شعرا دارد و گعده‌های مختلف حضوری و تلفنی باهم دارند و در پی این ارتباط سلحشور در واحد غزل می‌خواند و جواب می‌گیرد. «به سرم غیر شما نیست هوایی ابدا» یک غزل است که در دهه اول محرم امسال خوانده است. او انواع قالب‌های کلاسیک را در نوحه‌ می‌خواند.

این نوحه را اینجا بشنوید:

 

 

سلحشور در سال‌های اخیر، ملودی حدود ۳۰۰ نوحه را ساخته است

این شاعر و نوحه‌سرا با اشاره به اینکه شاعران بسیاری که صرفاً نوحه‌سرا هم نیستند با سلحشور در ارتباط هستند، گفت: در بحث ملودی خود حاج مهدی وارد می‌شود و براساس نظر یکی از دوستان، ملودی بیش از ۳۰۰ نوحه در سال‌های اخیر توسط خود ایشان تولید شده است. این ناشی از نفس شناخت موسیقی است و به همین جهت ملودی خارج از هیأت کم دارد.

وی با بیان اینکه برخی از مداحان متأسفانه ظرفیت هر سبک را نمی‌شناسند و به طور مثال، روضه را در شور می‌خوانند، گفت: هر سبک دارای ظرفیت متمایزی است. حاج مهدی سلحشور، سرود پایانی را در هیأت‌ها راه‌اندازی کرد و امروز از فراگیری این سبک، ۸۰ سرود پایانی موفق در کشور طراحی شده است و این سبک امروز در هیأت‌های مختلف انجام می‌شود. در این سبک از امام و شهدا گفته می‌شود و در نهایت به ظهور ختم می‌شود.

سه سبک مداحی که سلحشور ایجاد کرده است

شفیعی با بیان اینکه در سرود پایانی جمع شدن زیر خیمه سیدالشهدا کامل دیده می‌شود و مفهوم مشارکت نمایان می‌شود،گفت: هیأت از ابتدا محل اجتماع و معیت بوده است و این در سرود پایانی بسیار پررنگ است و همه اصحاب سیدالشهدا می‌شوند و همه فرصت رجزخوانی دارند. پیش‌زمینه هم از سال ۸۵ و ۸۶ آغاز کرد و ظرفیت بعد از روضه را احیا کرد. واحد کند هم از ابتکارات سلحشور است و حتی می‌توان از آن با عنوان احیا نام برد. در واحد کند مخاطب می‌تواند به شعر فکر کند و به کلمه کلمه توجه کند و فرصتی برای اشک ریختن است. در این سبک فرد آرام آرام شعر می‌شنود و آرام سینه می‌زند و فرصت دوباره خلوت در جمع برای مخاطب حاصل می‌شود.

این شاعر و نوحه‌سرا با بیان اینکه تناسب فرم و محتوا برای مداحی نیاز به ضلع سوم یعنی شناخت جنس صدای مداح برای خلق یک اثر خوب دارد، تصریح کرد: برخی ملودی‌هایی که در این سال‌ها برای سلحشور ساخته شده یا مشترک میان او و چند مداح بوده است، ویژگی‌های فردی را لحاظ نکرده است یا ملودی‌ساز جنس صدای او را نمی‌دانسته است. جنس صدای سلحشور خاص است اما برخی از ملودی‌ها اصلاً متناسب صدای او نیست.

اشعار امسال سلحشور سالم اما بی‌آرایه و اتفاق است

وی با بیان اینکه کارهای امسال سلحشور عمدتاً سالم از جنس شعر و زبان سالم اما خالی از آرایه و اتفاق است، تصریح کرد: خود اشعار از حیث رعایت اسلوب شعر بی اشکال است اما آرایه و اتفاق هنری در آن‌ها خیلی کم‌رنگ است و این را به نسبت کارهای سال‌های قبل گفتم. یعنی شعر ایرادی ندارد اما برای جلسه فاطمیون و سلحشور کافی نیست و ظرفیت‌های او بسیار بیشتر است. اشعار کلاسیک ابتدایی و پایانی او نقاط قوت است و کارهای موفق او عمدتاً غزل‌هایی است که خوانده است.

شفیعی افزود: مخاطب هیأت فاطمیون نسبت به وقایع کشور بی‌تفاوت نیست و خود این هیأت نیز این چنین است؛ بنابراین این جلوه‌ها در نوحه‌های حاج مهدی سلحشور هم حضور دارد و مخاطب نسبت به آن پذیرش دارد.

نوحه‌ای که امسال بسیار دیده شد

این شاعر و نوحه‌سرا افزود: یکی از نوحه‌های مطرح حاج مهدی سلحشور امسال نوحه «یکی یکی تو روضه‌هات موهام سفید شد، با هر کسی رفیق شدم رفت و شهید شد» بود. دم پایانی امسال هیأت هم بسیار خوب بود.

سلحشور در ادامه این نکته، افزود: امسال این نوحه بسیار مورد توجه قرار گرفت و مردم حفظ کردند و به عنوان سرود پایانی خوانده شد که شعرش از رضا خورشیدی است که هیأت‌شناس است و ملودی‌اش هم کار بنده است.

این نوحه را اینجا بشنوید:

 

 

از ۸ سالگی که مداح شدم خودم سبک ساختم

مهدی سلحشور، مداح اهل بیت(ع) در بخش پایانی این میزگرد تخصصی با اشاره به اینکه اگر مداحان دچار بَه بَه و چَه چَه و اقبال عمومی بروند مسیر سخت می‌شود، گفت: بارها به مداحان جوان در شهرستان‌ها گفتم، خوش به حال شما که کسی شما را نمی‌شناسد و تلاش برای جلب رضایت اهل‌بیت(ع) دارید. مداحی کار سختی است و باید با اخلاص سراغ آن رفت. ارتباط من با شعرا زمانی بیشتر شد که تصمیم گرفتم ضعف خود را در حوزه شعر بپوشانم. من مداح هستم و شاعر حرفه‌ای نیستم برای همین این ارتباط را تشکیل دادم و برکات بسیاری دیدم. در زمینه سبک هم از ۸ سالگی که وارد این عرصه و گروه سرود شدم تصمیم گرفتم خودم تولید کنم و همان سال هم اولین سبکم را ساختم که بیش از ۳۰ نفر از اعضای آن گروه سرود شهید شدند.

وی با بیان اینکه تولید سبک و ملودی نیازمند ذهن موسیقیایی است، گفت: در آن گروه سرود ما تحت اشراف و راهنمایی یک بزرگتر بودیم و این آرزوی من است که در مجمع فاطمیون به این ظرفیت برسیم که هر ۷-۸ نوجوان تحت اشراف و راهنمایی یک بزرگتر باشند. بعد از دفاع مقدس هیچ‌گاه تصور نکردم که جنگ تمام شده و من رزمنده نیستم و این نگاه را به خانواده‌ام هم منتقل کردم و امروز ۶ ماه در سال را در استان‌ها حضور دارم و در جلسات شرکت می‌کنم.

روزانه ۵ ـ ۶ ساعت برای تولید محتوای هیأت، مطالعه دارم

سلحشور گفت: من در این سال‌ها هم هنوز روزانه ۵ـ۶ ساعت مطالعه در زمینه شعر، سبک و تاریخ و ... دارم. وقتی یک مرتبه با یوسف رحیمی از شاعران عزیز بررسی کردیم، ۸۰  نمونه اولیه شعر و نغمه داشتیم که هنوز اجرا نکرده بودیم.

این مداح اهل بیت(ع) ادامه داد: رویکرد من در جلسه بیشتر حماسی بوده است. هرجایی می‌روم در ابتدای جلسه ۱۵ ـ ۲۰ بیت حماسی می‌خوانم و بعد مدح را شروع می‌کنم. همواره فکر می‌کنم اداره جلسه که با مناجات و مرثیه شروع می‌شود، روح من را راضی نمی‌کند. تصورم بود، آذری‌ها خوب شروع می‌کنند بنابراین دوست داشتم با حماسه شروع کنم. برای نقل مباحث حماسی و انقلابی چند جای جلسه را برای خودم فرض کرده‌ام، یکی ابتدای جلسه، دیگری در پیش‌زمینه که بعد از روضه است و باید برخی حرف‌ها زده شود. بعد از زمینه به این نتیجه رسیدم می‌توانم مرثیه بخوانم که تا دوسال پیش نوحه می‌خواندیم اما شروع کردم به خواندن یک غزل حماسی. بعد از آن هم واحد کند است که خاستگاهش مرثیه است و بعد از آن هم واحد تند است که اشعار حماسی می‌خوانیم. بعد از آن هم شور است که فضای عاطفی دارد و الان به سمت مرثیه رفته است و در نهایت سرود پایانی است که رویکرد ما این است که جلسه ختم به هویت شود. این سرود پایانی روی افراد بسیاری اثرگذار بوده است و بعضاً مسیر زندگی افرادی را عوض کرده است.

هیأت را با هدف تهذیب، تحصیل و ورزش جوانان به قرارگاه فرهنگی تبدیل کنیم

سلحشور گفت: متاسفانه برخی مداحان از این ظرفیت‌ها درست استفاده نمی‌کنند و فرضاً یک ساعت به صورت شور سینه می‌زنند. این روند با هیچ معیاری سازگار نیست و ما تلاش کردیم خواندن ما فلسفه داشته باشد. من تمام آمال و آرزوهایم را در هیأت ریختم و در ساختمان هیأت که در حال ساخت است، تلاش کردم برای تهذیب، تحصیل و ورزش جوانان برنامه داشته باشیم و برنامه ما این است که در این فضا یک قرارگاه فرهنگی داشته باشیم. در این مجموعه یک یادمان شهدا داریم و در طبقات دیگر ورزشگاه، آشپزخانه، حسینیه، مکتب نوجوانان حاج قاسم، تولید محتوای رسانه‌ای، مسجد و ... داریم که برای معماری‌اش تلاش داریم متناسب با حال و هوای هیأت باشد.

این مداح اهل بیت(ع) با اشاره به اینکه مرحوم حاج فرج‌الله سلحشور به من می‌گفت من خودم کارگردان و بازیگردان هستم، اما در هیأت، روضه و مداحی امام حسین(ع) خودت باش و بازی و بازیگری نکن، همچنین به من توصیه می‌کرد اگر به نکته‌ای بعد از مشورت رسیدی تا کاری را انجام بدهی حتماً انجام بده، تصریح کرد: نگاه انقلابی‌گری را تکلیف خودم می‌دانم. معتقدم باید بین صف حسین و حسینیان و یزید و یزیدیان موضع داشت و هزینه موضع‌گیری را پرداخت. نمی‌شود که هم دم از امام حسین (ع) زد و هم در تبیین مکتب و مرام والای امام حسین (ع) هزینه‌ای پرداخت نکرد. نمی‌شود در مقابل جبهه استکبار نایستاد و دم از مظلوم نزد. اما قطعاً این کار باید با ظرافت و هنر بیان شود.

مداحان امروز در بُعد انقلابی، سه گروه‌اند

وی ادامه داد: در اتخاذ مواضع انقلابی، اهل مسامحه نیستم. ما امروز در میان مداح سه دسته داریم، اول غیرانقلابی، دوم انقلابی که جرأت بیان مسائل را ندارد و سوم هم انقلابی‌هایی که موضع‌گیری می‌کنند. 

سلحشور با بیان اینکه اهل روضه باز نیستم؛ زیرا با روحیه خودم سازگار نیست، گفت: جریان رسانه‌ای ما کمی ضعیف است و از دهه ۸۰ تاکنون آثار بسیار خوبی خوانده‌ایم، اما دیده نشده است. اگر به ادب حضور در هیأت توجه کنیم، خواهیم دید که برخی از مسائل جایگاهی در هیأت ندارد و بسیاری الفاظ قابل طرح نیست. یک مرتبه یکی از دوستان گلایه می‌کرد چرا محضر مقام معظم رهبری اینگونه می‌خوانند و در جای دیگر با مُدل دیگری؟ من گفتم من در آنجا هم همانگونه می‌خوانم که در هیأت خود می‌خوانم. متأسفانه برخی مداحان در هیأت خود اصلاً انقلابی نیستند.

تا ۸ـ۷ سال قبل صرفاً از نغمات خودم استفاده می‌کردم

این مداح اهل بیت(ع) افزود: بسیاری از مداحان، موسیقی هیأت و نیازهای این طیف را نمی‌دانند. بنا دارند شاد بخوانند اما لحن حماسی است و یا شب عاشورا لحنی دارد که متناسب با مجلس شادی است و این به دلیل نشناختن موسیقی است. در ۸-۷ سال اخیر من از نغمات دیگران استفاده می‌کنم و در گذشته از ظرفیت دیگران استفاده نمی‌کردم اما در این سال‌ها به ظرفیت دیگران هم توجه کردم، ضمن اینکه اکثر اوقات سعی‌ام بر این بوده که زمینه، واحد کند و سرود پایانی را خودم بنویسم.

سلحشور در خصوص یکی از چالش‌هایی که یک مداح با آن مواجه است، گفت: گاهی لحظه ورود به جلسه به من شعر می‌دهند؛ در حالی که مطلوب من آن است که شعر ۱۰ روز قبل از جلسه برسد و من تمرین کنم و بازبینی داشته باشم. خودم نسبت به برخی کارهای امسال از لحاظ شعر و موسیقی نقد دارم و گاهی در جلسه بیتی را حذف می‌کنم اما این را یک چالش مهم می‌دانم.

فیلمی از این نشست را اینجا مشاهده کنید:

 

 

نشست‌های تخصصی آهات که به تحلیل هنری و اجتماعی عزاداری‌های ۱۴۰۰ می‌پردازد، به همت گروه فرهنگ و هنر دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) و هسته احیاء امر مرکز رشد این دانشگاه در خبرگزاری فارس برگزار می‌شود. در برپایی و ترویج و اشاعه این جلسات، مجموعه‌های دیگری از جمله شورای فرهنگ عمومی کشور، جامعه ایمانی مشعر، بنیاد دعبل خزاعی، مؤسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب و مؤسسه فرهنگی عقیق نیز همکاری دارند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: مهدی سلحشور ماه محرم ماه صفر دانشگاه امام صادق علی جعفری محمدمهدی سیار فرهنگی کمیته امداد امام خمینی حاج مهدی سلحشور شاعر و نوحه سرا مداحی انقلابی مداح اهل بیت ع سال ها مداحی انقلاب حجت الاسلام سرود پایانی سلحشور گفت هیأت ها دهه ۸۰ روضه باز رسانه ای نوحه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۸۲۷۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجلس آینده نقاط قوت مجلس یازدهم را تقویت کند

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی یکی از نمایندگان راه یافته به دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس است. متن گفت‌وگوی وی با خبرگزاری مهر به شرح زیر است:

عملکرد «شانا» را در دور اول چطور دیدید و چطور پیش‌بینی می‌کردید؟

من ۴ دوره مجلس بودم و دوره یازدهم هم عضو هیأت رئیسه مجلس بودم. البته به عنوان یک اصولگرا و انقلابی تعریف شدم و افتخار من همین است. وقتی وارد شدیم خود را عرضه کردم، یعنی صرفاً ثبت نام نبود و رایزنی‌های معمولی که نوعاً انجام می‌دهند نداشتم. دوستان محبت کردند و من را در لیست قرار دادند ولی هیچ ارتباطی با برخی نداشتم. من را در مجلس می‌شناختند.

البته در بستن لیست‌ها هیچ نقشی نداشتم و صرفاً همین میزان که خود را عرضه کردیم. مثل همین دوره که خود را عرضه کردیم و آقایان بررسی کنند و تصور من این بود که در تهران بر اساس شاخص‌ها و ملاک‌هایی لیست‌های مختلفی بسته می‌شود. بنا بر این تصور در میدان وارد شدیم و واقعیت من این بود و برای همین در انتخابات در تهران شرکت کردم.

در منطقه محلات و دلیجان که من ۴ دوره نماینده بودم، مردم بسیار به من محبت و لطف داشتند. من با توجه به تجربه سنگین و رشته تحصیلی در دانشگاه و معلومات حوزوی تصور داشتم بتوانم بیشتر برای مجلس مفید باشم و بر همین اساس به تهران آمدم تا فرصت مطالعه بیشتر برای تأثیرگذاری بیشتر را داشته باشم.

بر اساس طرح شفافیت، تقریباً فعال‌ترین نماینده مجلس در این دوره بودم. مسائل مجلس را اگر پیگیری کنید متوجه می‌شوید من فقط یک روز مرخصی رفتم. یعنی منظم در جلسات حضور داشتم، هم منظم و هم پویا، تصور من این بود که اینجا بتوانم بیشتر نقش آفرینی کنم. این را به صراحت بیان می‌کنم در بستن لیست‌ها ورودی نداشتم. در چهارچوب اصولگرایان انقلابی تعریف می‌شدیم، هستیم و خواهیم بود.

ان شاءالله مجلس بعدی بتوانند نقاط قوت مجلس یازدهم را که مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده را تقویت کنند و اگر ضعفی بوده که حتماً وجود دارد چون در کار بشری ضعف وجود دارد، پوشش داده شود.

نظرتان درباره لیست «شانا» چیست؟

در دوره‌های قبل معمولاً لیست‌ها در تهران رأی می‌آوردند. اگر هم دور دوم با انتخابات در تهران مواجه بودیم، این تعداد وارد دور دوم نمی‌شدند یعنی ۱۶ نفر، من تصور می‌کنم تقریباً روزهای آخر چون تا نیمه شعبان نمی‌دانستم در لیستی هستم یا خیر. قبل از این یکی از هفته نامه‌ها اسم بنده را زده بود. سه روز مانده به پایان تبلیغات بود. به صورت قطعی روز یکشنبه متوجه شدم دوستان اسم من را در برخی از لیست‌ها قرار دادند.

تصور من این بود که با توجه به اینکه ضلع‌های مختلف اینجا ورود دارند لیست‌ها به صورت کامل رأی نمی‌آورند. کما اینکه روز سه شنبه تقریباً با برخی از دوستان مشورت می‌کردیم برای من محرز شد که هیچیک از لیست‌ها به صورت کامل رأی نمی‌آورند.

مردم به جریان اصولگرایی اقبال نشان دادند

نظر مردم هم پای صندوق این‌طور بود که نمی‌توان گفت به هیچ لیستی رأی ندادند. نکته مهم این است که در هر حال مردم به جریان اصولگرایی اقبال نشان دادند. برخی از بگومگوها اجازه نداد این شیرینی‌ها نمود پیدا کند. در اساس این خیلی مهم است.

برای هیچ کسی این نتیجه قابل پیش بینی نبود

برخی‌ها که با انقلابی و اصولگرا مخالف هستند به اختلافات دامن می‌زدند برای اینکه این اختلافات را نهادینه کنند و اجازه ندهند بچه‌های اصولگرا توفیق پیدا کنند یعنی برای تضعیف مجلس آینده خیز برداشتند. برای هیچ کسی این نتیجه قابل پیش بینی نبود. فقط همین مقدار می‌دانستیم که شاید کامل همه لیست‌ها رأی نیاورد. تصور من این بود ولی این نتیجه را کمتر کسی می‌توانست پیش بینی کند حتی نظرسنجی‌ها نیز به این سبک نبود که تقریباً همه بدانند چه اتفاقی می‌افتد.

عده‌ای به دنبال ایجاد یک شقاق جدی بین جریان اصولگرا هستند

این نکته را همین جا تاکید کنم که تصور من این است عده‌ای از بیرون به دنبال ایجاد یک شقاق جدی بین جریان اصولگرا در اضلاع مختلف هستند البته نمی‌توانند به این نتیجه برسند چون کار برای خدا دعوا ندارد. سعدی می‌گوید دو درویش در گلیمی بخسبند، دو پادشاه در اقلیمی نگنجند! روشن است و واقعیت این است دوستانی که در این حوزه هستند افراد متقی و با تقوا هستند، برداشت من این است که کار برای خداست و اگر کار برای خدا و کشور و مردم باشد دعوا ندارد. دیگران از بیرون تحریک می‌کنند و باید مراقبت کرد که در این دام نیفتیم. اگر مسئله‌ای وجود دارد در بین همین جریان است و اختلافات درون خانواده است یعنی گفتگوی درون خانوادگی است که حل می‌شود.

برخی تصور می‌کنند می‌توانند اینها را به مجلس سرایت دهند و مجلس بعدی را می‌خواهند از ابتدا درگیر حواشی کنند، به نظرم این افراد توفیق پیدا نمی‌کنند مخصوصاً الان که حکم آقا نیز وجود دارد. چون آقا حکم فرمودند همه باید مراقبت کنیم. ممکن است بنده مصاحبه کنم و حرف‌های تندی بیان کنم و جامعه نیز اینها را بپسندد ولی آیا مصلحت کشور و ولایت پذیری این را اقتضا می‌کند که حرف‌های تندی بیان کنیم؟ به همین دلیل به دنبال حرف‌های تندی که جلب توجه کند نیستم. در آستانه انتخابات هستیم و برخی دوست دارند حرف‌های تندی بیان کنند که جلب توجه کنند. من این رفتارها را خلاف ولایت پذیری می دانم. آقا حکم فرمودند و به همین علت همه باید پرهیز کنیم.

به نظر شما ائتلاف «شانا» با پایداری مجدد شکل می‌گیرد؟

من این مسائل را نمی دانم و ابتدا هم بیان کردم. در لایه تصمیم گیری در این حوزه‌ها نیستم. باید جلو برویم و ببینیم چه اتفاقی می‌افتد. ۳۲ نفر معرفی شدند، هم «شانا»، هم پایداری، هم امنا و هم صبح ایران گفتند ما می‌خواهیم گزینه‌های مناسبی را به جامعه ارائه دهیم. گزینه‌هایی که بتوانند خواسته‌های مردم را بهتر عمل کنند و برای مجلس مفیدتر باشند الان نیز بین دوستان است و بنشینند و به هر نحو افرادی را معرفی کنند. دایره هم کمی کمتر است و به اندازه فاز اول ۳ هزار و خرده‌ای نیستند. کار به نسبت دور اول مشکل نیست. همه اینها باید بنشینند و با هم به تصمیمی برسند که به مصلحت کشور باشد. این مسئله مهم است. من نمی دانم امنا چه تصمیمی می‌گیرد، نه می دانم صبح ایران چه تصمیمی می‌گیرد و نه از «شانا» اطلاعی دارم. از این چند ضلعی که بیان کردم را اطلاع ندارم.

حتی برای دور بعدی هم شما برنامه‌ای ندارید در لیستی باشید؟

من بیان کردم، در تهران لیست‌ها و گروه‌ها با هم توافق می‌کنند که من این کار را نکردم.

نزدیکی فکری شما به کدام لیست است؟

همه اطراف من را قبول دارند. برخی به من محبت داشتند و برخی می‌گفتند نمی‌دانستیم از تهران کاندیدا شدید. برخی از دوستان به صراحت این را بیان کردند.

امکان این بود که در لیست امنا حضور داشته باشید؟

صریح اللهجه البته مؤدب در مجلس هستم. روی اصول خود محکم ایستادم و فنی هم هستم. همه این را در مجلس می‌دانند. در عین حفظ مواضع انقلابی و پرکاری، اطراف مختلف به بنده محبت داشتند.

چرا از دلیجان به حوزه تهران آمدید؟

علت عمده این بود که گمان می‌کردم اگر بیشتر مطالعه کنم شاید برای کشور مفیدتر باشم. تجربه گران سنگی داشتم، رشته تحصیلی من حقوق بود و تحصیلات حوزوی هم به من کمک کرده است و وقت بسیاری برای مجلس گذاشتم. فکر می‌کنم هیچ نماینده‌ای به میزان من پیشنهادات نداشته است. حتی پیشنهاد مصوبی که داشتم یعنی فاصله چند ده برابری است و در مجلس تصویب شده است. فاصله پیشنهادات من با نفر دوم چند ده برابری است یعنی اگر پیشنهادات من ۷۰ تا باشد نفر دوم ۱۵-۱۴ تا است.

محور بعدی کارکردهایی است که مجلس آینده لازم است در امور مملکتی و حکومتی به صورت داشته باشد، به عقیده شما نماینده‌ای که وارد مجلس آینده می‌شود باید چه چیزها و موضوعاتی را بیشتر مدنظر خود قرار دهد؟

مجلس آینده باید روحیه انقلابی را حفظ کند

مطالب مختلف است. اساس این است که مجلس آینده باید روحیه انقلابی را حفظ کند. این بدین معنا نیست که کار را رها کند یعنی اگر روحیه انقلابی نداشته باشند کار رها می‌شود. شاهد بودیم کسانی روحیه انقلابی نداشتند یکسال از مجلس گذشت تماشاچی شدند، در مجلس بودند ولی تنها جسم آنها در مجلس بود. در مجلس به عنوان عنصر پویا و فعال نبودند.

روحیه انقلابی داشتن به این معناست که همه ممکن است ادعا کنند انقلابی هستم. انقلابی گری چند پیش نیاز دارد. یکی از پیش نیازها این است که پرکار باشند، ساده زیست باشند، برای خدا کار کنند، سراغ نظام مسائل کشور برود، مطالعه داشته باشد. نماینده‌ای که صبح ببیند دستور جلسه چیست و بعد رأی بدهد و نگاه به دست این و آن کند نمی‌تواند به عنوان نماینده انقلابی باشد.

نظام مسائل کشور را باید بشناسد، جریانات حاکم بر جهان را بشناسد. چون اگر دید کلی در آن طرف نداشته باشد گاهاً گم می‌شود. مجلس جایی است که بسیاری در دوراهی‌ها گم می‌شوند. در مجلس هر روز دوراهی است، گاهی هر لحظه دوراهی است و باید مراقبت کند مشکلی ایجاد نشود. شناخت جدی از مسائل کشور داشته باشد، راه حل برای تک تک اینها را جست وجو کند. اینکه بگویم راه حل داشته باشد بلوفی بیش نیست چون کسی جامع نیست. در مجلس ظرفیت‌هایی وجود دارد که می‌تواند جست وجو کند. مثلاً می‌تواند با مرکز پژوهش‌ها تعامل داشته باشد. به صراحت بیان کنم تعداد انبوهی از نمایندگان از ظرفیت مرکز پژوهش‌ها استفاده نمی‌کنند. بخاطر اینکه خود را درگیر سایر مسائل کردند کار اصلی مجلس بازمانده است.

مجلس بعدی دو سه اولویت باید داشته باشد. یکی از اولویت‌ها در مجلس بعدی این است که تولید در کشور باید جان بگیرد. همه شعار مقابله با تورم را می‌دهیم و هر کسی برای خود راهکاری دارد. راه چیست؟ برای اینکه مسئله من روشن شود یک مطلبی را بیان کنم که در ۵۰ سال گذشته میزان تولید در کشور حدود ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است ولی نقدینگی در کشور ۱۱ هزار درصد شده است. این به معنای تورم است. برای اینکه این نقدینگی را مدیریت کنیم که تورم در کشور کنترل شود باید تولید را فربه کنیم.

مجلس یازدهم این مسیر را شروع کرد یعنی حمایت‌هایی داشت ولی این حمایت‌ها باید تکمیل و تقویت شود و گاهی مواقع در برخی عرصه‌ها غفلت شده و این غفلت‌ها باید جبران شود. نکته دیگر قانون نظام بانکداری در کشور است. یکی از سرچشمه‌های تورم در کشور بانک‌ها هستند، مخصوصاً بانک‌های خصوصی! یکی از اولویت‌های مجلس بعدی این است که باید این مسیر را هر چه سریع‌تر اصلاح کند.

در حال حاضر میزان نقدینگی که بانک‌های خصوصی تولید می‌کنند بسیار بیشتر از نقدینگی است که بانک مرکزی دارد. بانک مرکزی اشرافی ندارد، رها شده است. البته از دوره دوم خرداد در سال ۱۳۸۰ یعنی دولت آقای خاتمی این معضل و سرطان بانک خصوصی شروع شد و برخی از آقایان که امروز شعار می‌دهند نقش خود را زیر غبار این شعارها کتمان می‌کنند. اینها باید بگویند منشأ این اتفاقاتی که افتاده چیست. این اتفاقات یک شبه حادث نشده است. ریشه یابی کنید خیلی از این آقایان خود نقش داشتند.

نظام بانکداری و قانون بانک مرکزی یکی از مواردی است که مجلس بعدی باید پیگیری کند است البته مجلس یازدهم شروع کرد و یک رفت و برگشتی بین مجلس و شورای نگهبان بود و امیدوارم نهایی شود البته من فکر می‌کنم قانون بانکداری در مجلس دوازدهم باید اصلاح شود. واقعیت این است که قانون بانکداری در عملیات، نه در قانون، ربوی است و معضلاتی که بیان کنم غیر از ربوی بودن ریشه تورم در کشور است.

بانک‌ها همچون قارچ گوشه و کنار روییده اند و نظارتی بر اینها نیست

در زمان جنگ تورم این میزان نبود. جنگ بود و فروش نفت ما بدتر بود ولی تورم این میزان نبود. بانک‌ها همچون قارچ گوشه و کنار روییده اند و نظارتی بر اینها نیست. نظارت نیست یعنی نقدینگی تولید کردند و به سمت تولید نرفته است و به سمت بازارهای مختلف که عمدتاً دلالی است رفته است. یکی از مواردی که مجلس یازدهم شروع کرد ولی تکمیل نکرد قانون معادن است. بالاخره مقام معظم رهبری معدن به جای نفت را اشاره کردند.

برای اینکه مسئله باز شود اشاره کنم که ۷ درصد منابع شناخته شده مس دنیا در ایران است. سوال این است که چقدر درآمدزایی برای کشور داشتند؟ اینها منابع کشف شده است. منابع غیر کشف شده زیاد است. در بحث فلزات ظرفیت فوق العاده ای داریم. مثلاً در حوزه معادن در بحث استخراج معادن با مشکل مواجه هستیم که ماشین آلات نداریم. در دنیا معادنی که عمق هزار و هزار و ۵۰۰ زیر زمین هستند استخراج می‌شوند. ما حداکثر ۵۰۰ متر می‌توانیم استخراج کنیم. برخی از قوانین دست و پاگیر بوده است و تصور کنید فلان کارخانه که ماشین آلات راهداری می ساخته می توانسته ماشین آلات معدنی در این عمق بسازد ولی نساخته و همین باعث شده در این بخش عقب ماندیم.

قانون معادن در مجلس یازدهم شروع شد و در کمیسیون‌ها چکش کاری شد و خیلی هم کار شد. ولی نتوانستیم این را نهایی کنیم. آن چیزی که در مجلس دوازدهم باید پیگیری شود اصلاح آئین نامه مجلس است. شاید برخی بگویند اصلاح آئین نامه مشکل مردم نیست. اتفاقاً همین مشکل مردم است. وقتی آئین نامه مجلس اصلاح نشد کارکرد مجلس به شدت در حوزه‌های مختلف پایین می‌آید و دود همین به چشم مردم می‌رود یعنی در مجلس یازدهم شروع شد و بخش‌های جدی از آئین نامه تغییر پیدا کرد ولی لازم بود و کافی نبود و نسبت به آنچه باید انجام می‌شد کمتر بود.

یکی از موارد و اولویت‌ها که باید از ابتدا در مجلس ورود کنیم برای اینکه کارایی مجلس به شدت افزایش یابد همین است. در آئین نامه تقسیم کمیسیون هاست که سلیقه‌ای و لابی گری است. از ابتدا مجلس در کانالی می‌افتد که این کانال در نهایت باعث می‌شود مجلس شاید نتواند برای مردم و کشور اقداماتی که در نظر داشت انجام دهد یعنی ابتدای مجلس همه کمیسیون‌ها و مجلس اولویت‌های کشور را لیست می‌کنند و همه مجالس این چنین بود یعنی چیز جدیدی نیست. این اولویتی که لیست کردن پایان مجلس وقتی لیست می‌کنیم نمره ۲۰ و حتی ۱۸ و حتی ۱۵ نیست. نسبت به اولویت‌هایی که بیان شده است ممکن است نمره پایین‌تر باشد. علت این است از ابتدا یعنی از همان لحظات آغازین مجلس، مجلس در ریلی می‌افتد که این ریل به ناچار آن نتیجه‌ای که غیرقابل دفاع است را به بار می‌آورد.

در تقسیم کمیسیون به لحاظ تخصص‌ها، تجربه و غیره نیست. بسیاری از افراد در فلان کمیسیون رفته‌اند بخاطر اینکه قدرت لابی گری بیشتری داشتند. مثلاً کمیسیون اقتصادی مجلس ۵-۴ اقتصاددان بیشتر ندارد و مابقی اصلاً تحلیل درستی از مسائل کلان اقتصاد ایران و جهان، معضلات اقتصادی کشور ندارند. کسی که وارد کمیسیون اقتصادی می‌شود بسیار مهم است. این کمیسیون مهمی است. دود این امر به چشم مردم می‌رود. یکی از مواردی که به نظرم اولویت‌های مجلس بعدی است حتماً پیگیری این موضوع است.

قانون شرکت‌های دانش بنیان را در مجلس فعلی تغییراتی دادیم. اتفاقاً این قانون خیلی از معضلات کشور را حل کرد. این قانون نواقصی دارد. این قانون نواقصی دارد و باید قوانین تکمیل شود. با حجم عظیمی از دانشگاهیان که نخبه هستند مواجه هستیم. اینها کجا قرار است بروند. اینها را به عنوان کارمند استخدام می‌کنیم و این اسراف منابع انسانی کشور است. باید از این حوزه یعنی از این حوزه آسیب زا به نحوی خارج شویم. راه آن تقویت شرکت‌های دانش بنیان است. مجلس یازدهم شروع کرد. منابع بسیار خوبی هم برای این امر اختصاص داد. اتفاقاً حضرت آقا نیز از این قانون مجلس تشکر کردند. یکی از مواردی که آقا تشکر کردند در این مورد بود.

من همین جا بیان کنم که بالاخره حضرت آقا از مجلس یازدهم تعریف کرده و اعتقاد دارند این مجلس انقلابی است. این اهمیت دارد. اینکه بیان کردم رویکرد انقلابی را مجلس باید حفظ کند. بخاطر همین که نظر آقا این بود که رویکرد انقلابی در مجلس باید حفظ شود. یکی از موارد به نظرم بحث قانون شرکت‌های دانش بنیان است. در حوزه آب، در حوزه ناترازی انرژی که در کشور داریم، در حوزه برخی از صندوق‌های بیمه و غیره مواردی است که چالش داریم و ملس بعدی باید حتماً برای اینها تدبیر کند. در حوزه ناترازی انرژی قوانین داریم ولی نمی‌تواند این غول عظیم را مهار کند.

آسیب این در سفره تک تک مردم اثر دارد، تأمین کالاهای اساس ی مردم که مورد نیاز مردم است. بالاخره حدود ۲۳ قلم کالاست و سفره مردم باید تأمین شود. ورود خوبی مجلس فعلی داشت ولی کافی نبود و سفره بسیاری از مردم کوچک‌تر شد. باید مجلس در اینجا ورود کند. این بخش‌هایی است که به ذهنم رسید البته مفصل تر از اینهاست و می‌توان لیستی در این زمینه تهیه کرد که چه اقداماتی را باید برای مجلس بعدی تدارک دید. مجلس یازدهم چند اقدام خوب را انجام داد ولی بنده یک سرانگشتی حساب کردم ۶۰-۵۰ اقدام باقی مانده است یعنی اقدامات اساسی که مجلس بعدی باید از ابتدا کمر همت ببندد و با پرکاری و تلاش شبانه روزی کار کند تا برخی از معضلات حل شود.

در کمیسیون آموزش حضور داشتید؟

سه دوره یعنی مجلس هشتم و نهم و دهم کمیسیون آموزش بودم و در مجلس یازدهم کمیسیون صنایع بودم.

برای دوره بعدی در صورتی که رأی بیاورید برنامه شما چیست؟

رشته من به همه کمیسیون‌ها می‌خورد. در کمیسیون صنایع مواردی که قانونی شد از نظر حقوقی چکش کاری می‌کردیم، کمترین ایرادات شورای نگهبان به مصوبات کمیسیون صنایع می‌گرفت. در بحث حقوقی کمک می‌کرد. در کمیسیون آموزشی نیز در بحث حقوقی کمک می‌کردم. مسائل حقوقی را کمک می‌کردم و رشته ما طوری است که با همه کمیسیون‌ها تناسبی دارد. این دوره به ما برخی پیشنهاد دادند به کمیسیون صنایع برویم برای اینکه بتوانیم حرکتی کنیم چون بر اساس شعار حضرت آقا که شعارها را اقتصادی انتخاب کرده بودند، بسیاری کمیسیون صنایع را انتخاب کردند چون کمیسیون تولید کشور است. به همین خاطر برای کمک رفتیم. اینکه چه کمیسیونی انتخاب کنم بستگی دارد در کجا به ما نیاز باشد. هر کمیسیونی مورد نیاز باشد و بنده بتوانم انجام وظیفه کنم همانجا وارد می‌شویم.

انجام تکلیف برای ما اهمیت دارد. اینکه کجا باشیم و کجا نباشیم مهم نیست، باید نگاه خود را تغییر دهیم و برای خود کار نکنیم. اگر وارد مجلس می‌شویم برای خدا و کشور کار کنیم. خیلی از این مسائل حل می‌شود. برای خدا باشد دعوا نیست. بنده نگاه کردم جاهایی که شخصی ناراحت شدم برای خدا کار نکرده بودم. یعنی آنجایی که خودم دیدم کار برای خدا نبود والا ناراحتی و گلایه مندی ندارد. آمده‌اید کار کنید و جهاد کنید.

امیدوار خدای متعال به همه توفیق تکلیف شرعی بدهد. در هر حال هر کجا هستیم به تکلیف خود عمل کنیم و کار برای دیگری انجام دهیم، نه برای خود! ما محور نیستیم. تصور نکنیم ما نباشیم عالم بهم می‌ریزد. این فرصتی است که خدای متعال گذاشته و ما امتحان می‌شویم که چه می‌کنیم. آیا از این میدان سخت امتحان سربلند بیرون می آییم یا خیر. بعد که پشت سر خود را نگاه می‌کنیم افسوس نخوریم. آخر عمر چون گاهاً هوای نفس به حدی غلبه می‌یابد که حق مطلق است. ما حق مطلق هیچکدام نیستیم و به هر کیفیت اشکالاتی داریم. انسان خطاهای فراوان دارد. طوری نشود که بعداً نتوانیم پاسخ دهیم. ما مدیون امام و شهدا هستیم. شعار ما این بود که تابع امر ولی هستیم.

اگر ولایت فقیه را قبول نداشته باشیم نشستن بر این صندلی‌ها مشروع نیست. این جنبه اعتقادی ماست. اگر این‌طور باشد در عمل است و بحث در عمل است والا در شعار همه یکسان هستیم. در عمل باید کاری کنیم کسی که بیرون ام را قضاوت می‌کند برداشت متفاوتی از ما در این حوزه‌ها نداشته باشد. ان شاالله به نحوی حرکت کنیم که مدیون امام و شهدا نشویم. جانبازان و ایثارگران ما را نگاه می‌کنند و اگر آه از ته دل بکشند و دل آنها از رفتارهای ما بسوزد چطور می‌خواهیم پاسخ دهیم.

ان‌شاالله بتوانیم در مقابل زیادی خواهی دشمن بایستیم. دشمنان زیاده خواهی می‌کنند و کشو را به سمتی حرکت می‌دهند که دشمن را مأیوس کنیم.

کد خبر 6083542 هادی رضایی

دیگر خبرها

  • شهید مطهری از معماران انقلاب اسلامی بود
  • بیا در آغوشم؛ به یاد «حسین بختیاری» که بهار پر کشید
  • مجلس آینده نقاط قوت مجلس یازدهم را تقویت کند
  • اتمام فونداسیون ۱۳۲۴ واحد نهضت ملی مسکن در بندرلنگه
  • طرح نور یک کار جهادی و انقلابی است
  • آب‌رسانی به ۴۱ روستا توسط بسیج‌ سازندگی خراسان‌ شمالی
  • ۱۲ طلبه و ۴ مداح که اعضاء بدن‌شان اهداء شد/ انتشار شماره جدید «خیمه»
  • سفر سردار رادان به خراسان رضوی به دعوت مردم متدین مشهد
  • عکس| مداحی جدید و جنجالی مهدی رسولی
  • تصویب طرح یادمان و جانمایی کاربری‌ها در تپه روضه الشهید