مهدی سلحشور: سکوت در مقابل اشرافیگری و بیعدالتی خیانت است/ کارکرد مداح به تعداد فالوورهایش نیست+ فیلم
تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۴۹۳۰۵
مهدی سلحشور: صرف صدای خوب داشتن و هزاران فالوور، تکلیف را از دوشمان بر نمیدارد. نمیتوان دم از امام حسین (ع) زد و به نماز اول وقت توجه نکرد. ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۲ فرهنگی دین ، قرآن و اندیشه نظرات - اخبار فرهنگی -
خبرگزاری تسنیم، میلاد مرجانی: با اینکه چند ماهی از محرم و صفر میگذرد و شاید حال و هوای آن روزها دیگر وجود نداشته باشد امّا گاهی اتفاق میافتد که نوایی، سرودی، شعری به یادگار در ذهنمان میماند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
"خیمه برپا مکن به دشت سکوت/ با دل همچو لالهشو راهی/ مثل بلبل ترانهای سر کن/ در تمنای باغ آگاهی/ جامه از تار و پود عبرتپوش/ که جهان دام غفلت رنگ است/ دل چون نگهبان باش/ دامن ظلم شب پر از سنگ است".
مداحی حماسی مهدی سلحشور؛ "خیمه برپا مکن به دشت سکوت"
حاج مهدی سلحشور ساکن شهر مقدس قم است. با اولین نگاه، یاد و خاطره مرحوم فرجالله سلحشور کارگردان سریال ماندگار حضرت یوسف (ع) در ذهن تداعی میشود. آنچه مهدی سلحشور را متفاوت میکند، مرام و اخلاقش است. بعد از چند سال مصاحبه با افراد متفاوت، دستم آمده که کدامینشان فقط حرفهای بزرگ بزرگ میزنند؛ مهدی سلحشور اما حرفهایش عین عملش است.
آنچه پیش روی شما قرار دارد، بخش اول گفتوگوی تسنیم با مهدی سلحشور است که مشروح آن را میخوانید. ضمناً ویدئوی این گفتوگو در همین خبر قابل مشاهده و دانلود است.
* به نظر شما، برپایی مجالس روضه و مداحی تا چه اندازه در تشکیل باور و اعتقادات مردم اثرگذار است؟
قشنگترین جمله را در این زمینه حضرت امام (ره) فرمودند: "این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است". همه باورها و اعتقادات ما در گرو حسینی بودن و حسینی ماندن است. تا وقتی کشور ما حسینی باشد و مردم پای این منبر و روضه از چشمه زلال مینوشند، حتماً باورها و اعتقاداتشان به همین میزان رشد خواهد کرد.
* جایگاه هیأتها و مداحان در حفظ و تقویت نظام اسلامی چقدر است؟ آیا اساساً هیأتها چنین ظرفیتی دارند؟
ذوات مقدسه و به ویژه امام حسین (ع) مجموعهای از کمالات است. اگر ما بهترینها را در نظر بگیریم، امام حسین (ع) در نوک قله آنها قرار دارد. مظلومیت، یکی از اوصاف حضرت است. ایثار و از خودگذشتگی و دستگیری از نیازمندان و هزاران اوصاف دیگر را در ویژگی رفتاری امام حسین(ع) میتوان یافت. قصه کمک به نیازمندان برای امیرالمومنین (ع) شهرت پیدا کرده امّا این ویژگی در امام حسین(ع) هم ظهور و بروز دارد. امام سجاد (ع) هنگامی که میخواست پدرش را در خاک بگذارد نالهاش بلند شد. بنیاسد سؤال کردند چرا اینطور گریه میکنید؟ حضرت فرمودند: "چشمم افتاد به شانههای پدرم که کیسههای نان و خرما را حمل میکرد".
یکی دیگر از ویژگیهای پررنگ حضرت، زیر بار ظلم نرفتن حضرت بود که برخی شاید این باور و اعتقاد را با غرض و مرض بیان نکنند. حضرت هیچگاه نمیخواست زیر بار ظلم برود. همانطور که در مدینه به ایشان گفتند با یزید بیعت کن. اگر حضرت بیعت میکرد کار تمام بود اما فرمودند اگر من با آنها کنار بیایم، فاتحه اسلام خوانده خواهد شد.
مولای ما به ما یاد است که زیر بار ظلم و جور نرویم. به همین دلیل است که هیئتها بستری میشوند برای برای انقلاب اسلامی. کسی که حسینی باشد این کار را میکند و کسی که درسآموز مکتب حسین باشد با ظلم کنار نمیآید. به همین جهت است که در جریانات مختلف همچون جنگ تحمیلی ایستادگی بوجود آمد تا به فتح و پیروزی رسید.
فاصلهای به اندازه امام حسین(ع)
* آیا با این توضیح شما میتوان گفت که ما در کشورمان هیئت سکولار نداریم؟
دقیقاً همینطور است. آیا میتوان هیئت امام حسین (ع) را با خوی استکبارستیزی جدا کرد. کسی که زیر بار ذلّت رفت اگر دم از امام حسین هم بزند، قطعاً درباره امام حسین دیگری صحبت میکند و از آن امام حسین ذلتناپذیر تا امام حسین او، حداقل یک امام حسین فاصله دارد. خوی استکبارستیزی و تن به ذلت ندادن، جزء حسینی بودن است. حالا چطور میتواند هیئتی سکولار باشد؟.
ما میگوییم اگر هیئت شما در مقابل ظلم و ناعدالتی، سر تسلیم و تعظیم فرود نیاورد و برایش فرق داشت جبهه حق، جبهه باطل؛ جبهه حسینیها و جبهه یزیدیها و موضع مشخص نسبت به آنها داشت، این معنا را پیدا میکند که نمیتوان نسبت به مسائل مختلف سیاسی هم بیتفاوت بود.
همه چیز در مدار امام حسین(ع) میچرخد
* آیا این رویکرد فقط باید نسبت به مسائل سیاستخارجه باشد یا استکبارستیزی و عدالتطلبی میتواند در مسائل داخلی هم وسعت داشته باشد؟
اصلاً قصه ما همین است. ما با فلان مسئول مشکل داریم چراکه خوی استکبارستیزی ندارد؛ کُرنش میکند. ما میگوییم امام حسین با خوی اشرافیگری مشکل داشت همانطور که امامین انقلاب هم با خوی اشرافیگری مشکل دارند و در سیرهشان هم نشان دادند و دشمن هم بارها آن را اعلام کرده است. به هیچوجه در مقابل مسئولی که خوی اشرافیگری دارد نمیتوان بیتفاوت بود. چطور میتوان با مسئولی که ضدو بند دارد و حق مظلوم را پایمال میکند، کنار آمد و امام حسینی هم بود؟ وگرنه حبّ و بغض شخصی که نداریم. ما با این خو و مرام مشکل داریم. در مقابلش، از کسانی که با اشرافیگری و استکبارستیزی فاصله دارند، نزدیک میشویم چراکه او حسینیتر است. ما همه چیز را دار و مدار امام حسین میدانیم.
* خطمشی مداح را چه کسی میدهد؟ یعنی این احساس نیاز چگونه بدست میآید؟
مداح و منبری به نوبه خود و مسئول جلسه و دیگر اعضای هیئت نیز نقش و وظیفهای در جریانسازی و آگاه سازی باورهای مردم دارند. منبری با وعظ و خطابهاش و مسئول جلسه با فضاسازی و غیره میتواند اثرگذار باشد. اگر سیره آنها مشخص و معبری که وسط میدان مین ایجاد کردهاند کاملاً صحیح باشد دقیقاً میدانند که کجا را باید هدف قرار دهند. فقط هم بحث سیاسی نیست و باید نسبت به همه چیز، موضع مشخصی داشته باشند حتی اگر اینکه آرم سیاسی هم به ما بخورد. در این صورت، افتخار میکنم که به ما برچسب سیاسی بخورد.
گاهی نیاز است موضعگیریهای اخلاقی داشته باشید و پند بخوانید. مقام معظم رهبری بارها به این نکته تأکید داشتند. امام حسین مجموعهای از فضائل اخلاقی است و اگر امام حسین را محدود به گریه و روضه کردیم قطعاً در حق ایشان خیانت کردهایم چراکه این امام حسین اهل ایثار بود، اهل شهادت و خانوادهاش بود.
روز قیامت، وزن مداح به اندازه فالوورهایش نیست
* امروز بعضی هیئتها که رسانه هم در اختیار دارند و جوانگرایند، بیشتر توجهشان به بخش مداحی و سینهزنی شده، آیا به نظر شما اگر این رویکرد، تبدیل به یک روال شود، عمر هیئتها کوتاه نمیشود و این برای جامعه اسلامی خطرناک نیست؟
متأسفانه بعضاً همین مسأله وجود دارد و امام حسین را به گریه و سینهزنی محدود میکنیم. این نهایت ظلم به امام حسین است. نمیتوان امام حسینی بود و به نماز اول وقت توجه نکنید. امام حسینی که در ظهر عاشورا و در آن بحبوبه، جنگ را برای اقامه نماز تعطیل میکند.
بچههیئتی اگر در خانه رفتارش با خانواده بد باشد، به همان میزان از امام حسین فاصله گرفته است. ما بهعنوان ذاکر امام حسین، وظیفهمان این است اول خودمان و بعد دیگران را به قله تمام عیار امام حسین نزدیک کنیم. مثل فرمانده جنگ باشیم که اول خودش پیش میرفت و بعد همه را به پیشروی دعوت میکرد.
حالا با این اوصاف، صرف صدای خوب داشتن و هزاران فالوور، تکلیف را برایمان تمام میکند؟ حتماً این نیست و میتوان قسم حضرت عباس (ع) خورد که در روز قیامت، بهخاطر صدای خوب چیزی به او نمیدهند. حتماً روز قیامت وزن من به اندازه فالوورهایم نیست. "تعز من تشاء و تذل من تشاء". قطعاً فردای قیامت، وزنکشیها بر اساس میزان حسینی بودن است.
* گاهی دیده میشود که مداحان به افراط و تفریط از مبانی دینی خارج میشوند. علت آن چیست؟
هر کسی از ظن خود، شد یار من. چه بسا افرادیاند که منتظرند تا اتفاقی و مطلبی بیان شود تا موضعگیری کنند. ما باید به تکلیف خود عمل کنیم. مثلاً در همین مسأله انتخابات و طرفداری از افراد باید به مبانی ترسیم شده از سوی رهبری توجه شود. طبق آن مبانی جلو برویم و شاخصههای کاندیدها را بر اساس شاخصها و مبانی تعیین کنیم. من، همه را حول محور امام حسین میبینم و پیش خودم میگویم اگر این فرد بیاید مملکت ما حسینیتر و فاطمیتر میشود یا خیر. اگر باشد، خودم را مؤظف میدانم که از آن حمایت کنم. اگر کسی باشد که به پیشرفت کشورم کمک کند من تکلیف دارم ازش حمایت کنم. یا اینکه فردی میآید که ما را از جوامع اسلامی دور میکند. خب حتماً باید نسبت به آن موضع منفی داشته باشم. البته بیاخلاقیها و بیادبیها را نمیگویم اما به نظر شما باید مواضع ایشان را تبیین کنم یا اینکه سکوت کنم؟ سکوت در این مواقع، خیانت است. همان سکوتی که خیلیها در طول تاریخ کردند و اسلام ضربههای زیادی خورد. حالا اینکه من موضعگیری نکنم که چهارتا مستمع من ریزش نکند، عین خیانت است.
این موضعگیریها به نظر برخی، تندروی است و این در حقیقت، گام اول خط سیر جدایی دین از سیاست و خالی کردن هیئتها از روح حسینی است. یه وقتی به یکی از مسئولان استانی گفتم که چرا در هیئتتان که هیئت مشهور استان هم است، منبری و مداح یک کلمه از نظام و شهدا سخن نمیگوید؟ ایشان در پاسخ گفت که این چهار مستمع ما را هم از ما نگیر.
بخش دوم این گفتوگو در روزهای آینده منتشر میشود...
انتهای پیام/
R1444/P/S4,37/CT2 پیوست گفتوگوی تسنیم با مهدی سلحشور: سکوت در مقابل اشرافیگری و بیعدالتی خیانت است واژه های کاربردی مرتبط امام حسین (ع) مداحان اهل بیتمنبع: تسنیم
کلیدواژه: امام حسین ع مداحان اهل بیت امام حسین ع هیات مداحان اهل بیت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۴۹۳۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کنایه عباس عبدی به سکوت اصولگرایان درباره مواضع تند مهدی نصیری / براندازی قابل جمع با اصلاحطلبی نیست
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ادعاهای اخیر مهدی نصیری در گفتوگو با بیبیسی که خواستار آن شده بود اپوزیسیون شکاف بین مصطفی تاجزاده و رضا پهلوی را با یک اتحاد پر کنند، با واکنش هایی همراه شده است. او مدعی است که پادشاهی مشروطه و جمهوریخواهی میتوانند متحد شوند.
عباس عبدی، تحلیلگر و فعال سیاسی اصلاح طلب، در گفتگویی با خبرگزاری خبرآنلاین، ضمن آنکه تاکید دارد «براندازی قابل جمع با اصلاحطلبی نیست»، می گوید؛«مشکل آقای نصیری این است که به دلائل پیشگفته و سوابق موجود، احتمال کمی وجود دارد که افکار عمومی با گزارههای اعلام شده ایشان همدلی کند، لذا همه در پی یافتن طرح و برنامهای پیچیده در پشت ماجرا هستند. با این حال باید منتظر بود تا حقیقت روشن شود.»
عبدی به سکوت اصولگرایان نیز کنایه می زند و می گوید؛ «واقعیت این است که در این مورد خاص اصولگرایان عزیز هستند که باید موضعگیری صریحی میکردند اما...»
مشروح گفتگوی خبرگزاری خبرآنلاین با عباس عبدی را بخوانید؛
*****
*آقای عبدی! پس از گفتگوی آقای نصیری با بیبیسی انتقادهای زیادی بویژه از سوی اصلاحطلبان داخلی مطرح شد، تحلیل شما چیست؟
واقعیت این است که در این مورد خاص اصولگرایان عزیز هستند که باید موضعگیری صریحی میکردند، آنان که درباره همه چیز برای اعلام موضع پا به رکاب هستند در این مورد سکوت کردهاند. ولی چون نمیخواهند به انتساب گذشته ایشان اشاره شود یا به این علت که به درستی گمان میکنند موضعگیری آنان فاقد نفوذ است زحمت این کار را بر دوش اصلاحطلبان انداختهاند.
عبور نصیری از منتهی الیه حکومت به منتهی الیه اپوزیسیون به سرعت رخ نداده است*فکر میکنید که چرا آقای نصیری فرایند عبور از منتهیالیه حکومت را تا منتهیالیه اپوزیسیون طی کرده است؟ و چرا با ایشان برخورد نشد و به راحتی اجازه خروج هم داشتند.
واقعیت این است که گرچه عبور این فاصله از سوی آقای نصیری موجب تعجب است ولی خیلی هم فوری رخ نداده است و چند سال طول کشیده است. این پدیده در میان جناح اصولگرایان حاکم مسبوق به سابقه است و تا کنون افراد زیادی این مسیر را رفتهاند.
علت هم این است که آنان از نزدیک شاهد موارد بیصداقتی یا توطئهچینی و دودوزهبازی و در نهایت عمق اندک افکار در آن سو هستند. ابتدا خود را توجیه میکنند و میگویند انشاالله گربه است ولی وقتی زیاد شد از درون خالی میشوند و کافی است یک تجربه منفی شخصی هم پیدا شود و به یکباره از آنها عبور نمایند.
درباره عدم برخورد و آزادی خروج هم بیش از آن که نکتهای متوجه آقای نصیری باشد مربوط به تبعیضها و بیعدالتیهای رفتاری جاری است که موجب میشود کسانی را برای زدن کوچکترین حرفی احضار کنند و برای انتقاد از حجاب اجباری چنین تحت فشار قرار گیرند، دیگران با بیان تندترین مواضع آزاد باشند. در واقع باید با همه همینگونه با سعه صدر مواجه شوند. امیدواریم که چنین شود. مبنای رفتار نباید سیاسی باشد باید قضایی محض باشد.
*فارغ از اینها به نظر شما ایشان چرا رفت؟
ما وظیفه داریم همان را که گفته باور کنیم مگر این که شواهد دیگری در نقض آن بیان شود. ولی مشکل آقای نصیری این است که به دلائل پیشگفته و سوابق موجود، احتمال کمی وجود دارد که افکار عمومی با گزارههای اعلام شده ایشان همدلی کند، لذا همه در پی یافتن طرح و برنامهای پیچیده در پشت ماجرا هستند. با این حال باید منتظر بود تا حقیقت روشن شود.
*به نظرتان آن طرف از او استقبال خواهند کرد؟
پاسخ به این پرسش سخت است. آن طرف نیروهای پراکنده و با وابستگیها و کارفرمایان سیاسی و فکری و حتی مادی گوناگونی هستند. بعلاوه در سطح اظهار نظر که افراد حرفهای خودشان را میزنند ولی در سطح همکاری بعید میدانم که با وجود چنین وضعی اعتماد کسی برای اقدام عملی جلب شود.
براندازی قابل جمع با اصلاحطلبی نیست*به عنوان آخرین سوال فکر میکنید ایده او برای کسانی جذاب است؟
دنیای سیاست بیش از این که دنیای ایدهها باشد دنیای قدرت است. میان قدرت و ایده باید رابطه نزدیکی باشد. این حرفها را دیگرانی هم در خارج زدهاند ولی بسرعت به حاشیه رفتهاند. در شرایط کنونی همان کسانی که علیه آنان حرف میزد، قدری از این فضا بهرهمند میشوند.
به نظرم یک دو راهی قرار خواهد داشت که هر دو سویش زیان است. ولی ایده او بیشتر ناشی از این است که سیاست به امری شخصی تقلیل یافته و گویی ارادههای افراد به تنهایی منشأ اثرات تعیین کننده است. بعلاوه براندازی قابل جمع با اصلاحطلبی نیست.
فارغ از این که با کدامیک موافق باشیم یا خوب بدانیم راه میانبری هم وجود ندارد. برخی خواستهاند تحت عنوان تحولخواهی راه میانه نشان دهند در حالی که تحولخواهی بر مضمون و محتوا تاکید دارد که هم میتواند شامل اصلاحطلب شود و هم برانداز. در حالی که این دو شیوه فعالیت سیاسی هستند. مثل زمان انقلاب که همه برانداز شدند با محتواهای کاملا متفاوت و حتی متضاد از یکدیگر. شیوه و راهبرد سیاسی قابل میانبر زدن نیست.
۲۷۲۱۸
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901376